Sunday, March 21, 2010

Sirih Pulang Ke Gagang

Ada pun pada suatu hari seorang bapa merajuk lalu membawa diri dari keluarganya.... Dia pun berjalan-jalan tampa arah tujuan. tiba-tiba dia terjumpa dengan seorang hartawan yang baik hati. hartawan itu pun mengajaknya bekerja dengan beliau. Dengan gembira bapa tadi pun bersetuju menerima perlawaan tersebut.

Lalu dia pun pulang kepada keluarganya untuk memberitahu bahawa dia sudah mempunyai keluarga baru.. Dia dengan gembiranya menyatakan dia tidak lagi perlukan keluarga ini.. Dengan bangganya dia pergi meninggalkan keluarganya dengan membawa semua barang-barangnya tanpa ditinggalkan walaupun sehelai kertas..

Namun Allah maha segala-galanya.. Harapan besar yang dibawanya untuk bersama-sama keluarga baru musnah apabila hartawan tersebut telah memilih orang lain untuk bekerja dengannya.. Hampalah harapan yang dibawa oleh bapa tadi..

Kini si bapa tiada arah tujuan.. Terpaksalah dia kembali kepangkuan keluarg yang dibencinya.. Anak-anak yang ditinggalkan oleh si bapa berasa terkilan dengan sikap si bapa.. Mereka menyambut kepulangan si bapa dengan perasaan hambar.. Kasihan si bapa..

No comments:

Post a Comment